Nya traditioner någon?

Min kära sambo firar inte jul.
När jag fick veta det, för mer än två år sedan, tänkte jag först. Gud så skönt, då slipper jag ha julgran resten av mitt liv. Julgran = platsupptagare, pengakostare och asjobbig att plocka ner och slänga ut och klä och härja. '
Det verkar inte vara lika lätt för andra att acceptera. Vadå, firar han inte NÅGON jul? Blir han arg om du gör det? Om han får en julklapp, ger han tillbaks den då? Svar, nej nej och nej. Det är helt odramatiskt.
MEN det får mig att fundera över våra jultraditioner, kanske inte min egen familjs, hos min mamma gör vi egen pizza, har ingen julgran, dricker julmust och klappar katter. Kollar inte på Kalle och har lagom mycket presenter. Typ två var.
Min pappa gör risgrynsgröt och vi trycker i oss mandariner, sedan åker vi till min styvmammas släkt och firar superstor jul där. Alltså med människor jag inte är genetiskt släkt med. Men råkar tycka väldigt mycket om, och vilja värna om den traditionen, speciellt sedan min styvmamma dog i cancer.
De traditionerna är genomtänkta och utvalda.

Men alla andra, slentriantraditioner. Som alladinaskar. Det är INTE god choklad. Det är verkligen inte det. Och mellandagsrea, vem hittar något snyggt i all panikattacksträngsel? Inte jag. Överhuvudtaget allt ätande, och på och avklädning av granar.
Jag menar inte att det är dåligt eller fel, jag menar mest att det kan vara bra att inte göra saker för att man alltid har gjort dem. För det är inte någon riktig orsak. Isåfall skulle vi fortsätta diskriminera samer, "för det har vi ju alltid gjort". Och tjuväta plockgodis på ICA, "för det gör alla". Och jobba kvar på första jobbet för att man alltid jobbat där. Och leva på barnmat, för det var ju så gott när vi var små.
Att tänka efter däremot, har vi ju aldrig gjort, så varför skulle vi börja nu?
Att välja ut det man gillar av allt det man alltid gjort, och lägga till nya bra saker, (jag säger bara julpizza) det är väl ändå viktigare att trivas själv än att någon ska tycka att man är lite konstig som inte slåss över den sista trillingnöten?

Kommentarer
Postat av: Gaymasen

Sv; Eller hur! Jag börjar nästan alltid dagen med serier. Haha. Och avslutar dagen med serier eller film. Get a life, typ. ;D

Postat av: katta

julgran schmulgran. Jag har (snart) en pyntad fikus med paket under grenen. I alla möjliga bemärkelser :D



Betyder det att du bojkottar (men närvarar) på glöggfikat?

2010-12-11 @ 18:41:57
Postat av: Mimmi

Jag bojkottar alladin, men äter gärna lussebulle Katta! Eller andra kakor!

2010-12-13 @ 10:09:47
URL: http://telepatetisk.blogg.se/
Postat av: maria

Du skriver så bra så jag smäller av. Och apropå inlägget ovan. Jag har aldrig gillat muffins, tur att man inte känner någon sådan som tvingar på en muffins iallafall! Det finns så många bloggar som känns pretentiösa och korrekta. Okej att man förstår att de inte "alltid är så" men är det den enda sidan de visar framstår de ju som helt koko. Lite så.

2010-12-13 @ 16:43:11
URL: http://mifen.blogg.se/
Postat av: LisaMarie

Word!

2010-12-13 @ 21:58:20
URL: http://lisamariesvarld.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback