Glad Lucia, tror jag..

Mest av allt vill jag strypa alla galningar i mitt hus.
Vem var det som uppfann att det är ok att rusa runt och väcka alla tre gånger på en natt genom att sjunga falska ångestsånger? För det var inte jag.
Missförstå mig rätt, jag har ingenting emot ett regelrätt luciatåg.
Men då ska jag stå i det, och människor i det ska kunna sjunga. Och ha lätt tassande fötter och späda röster.
Och sjunga saker som "Nu vaknen och glädjes" som jag får rysningar av, eller fyrstämmig sankta lucia.
INTE den trista versionen av Staffan, eller  natten går tunga fjät enstämmigt och falskt.

Men det verkar bara vara jag som bryr mig om sådana småsaker.

Det är i allafall frost på taken. Och ljusblå himmel.
(Och Katarinakören suger som en saknad i mig, jag vill dra på mig ett genomskinligt vitt lucialinne och fyra meter glitter som kliar i hårbotten och svimma av levande ljus och frysa om fötterna som jag är van vid)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback