Bloggsamvetet kickar in

Alltid lika härligt att öppna dörren till sitt hem och slås av en doft av urin och död.
Nej, M ligger inte mördad på vardagsrumsgolvet... vi är råttvakter.
En extremt naken nakenråtta med cancer och en brutalt fet vitgrå hårig råtta. De är jättesöta, verkligen, tills man ser svansen och tänker i snabb fart böldpest, avlopp, gnagande ljud RÅTTGIFT aaaaah.

Lite så, härlig hemmakänsla.
Annars har det precis lugnat ner sig omkring mig, och i mig.
De senaste veckorna har bestått av total stress, oro, tidiga morgnar och grupparbeten.
Jag är ett enormt fan av sovmorgon, det är då jag bloggar, dricker kaffe, duschar, lyssnar på fågelkvitter och njuter av livet i största allmänhet.
Nu har jag haft så få sovmorgnar att jag varit tvungen att använda dem till sömn. När jag kommer hem vid 17-tiden är jag för det mesta seg, hungrig och i stort behov av att plugga huvudet av mig. Ett yttre behov alltså, ingen inre vilja direkt.

Den största orsaken har varit att den förra kursen spillt över på den nuvarande, och att den måste avslutas innan jag kan få en praktikplats. Nu är den klar fick jag reda på igår, så det känns bättre.
Nu kan jag fokusera på de två grupparbeten och två individuella uppgifterna och tentan som komma skall.
Alltså fokuserar jag på alla fester som är på g, på att dricka många koppar gott kaffe, mosa i mig järntabletter, lyssna på bra musik och läsa skönlitterära böcker. Detta kallas att ladda upp.

Det är ju snart val, och det får mig att tänka på att inget för mig är mera ointressant och okänsligt än att diskutera vad folk ska rösta på.
Det är för att jag är psykologstudent, och då är ingenting mer politiskt än valet, alltså valet mellan KBT och psykodynamisk inriktning. Ett val som dels är begränsat, (tänk om vi även fick välja mellan interpersonell, kognitiv eller existentiell psykologi) och dels extremt överskattat.
Det skiljer typ 15 hp, alltså en halv termin, och såklart vilka patienter man har.
Och så sitter folk och säger att det är så sjuk stor skillnad. När jag skulle kunna läsa två månader till och få dubbla kompetenser.
Det är bara att ge upp diskussionen på en gång. För jag vet att jag när som hellst kommer yttra mina två mest provokativa argument: Man ska välja det man är intresserad av och I praktiken gör det inte så stor skillnad i arbetssätt. Och tredje bonusen: Forskning visar att de mest framgångsrika terapierna drivs av terapeuter som vågar blanda och inte vara så rigida till sitt eget sätt.

Detta får folk som inte håller med att se rött.
Det är väl lite som att säga till en moderat att: Alla människor har inte samma förutsättningar och Sverige gynnas av välfärdssamhället. Eller till en KDare att det är kvinnans rätt att välja och att kärlek har rätt att manifesteras oavsett sexuella preferenser. Eller till en miljöpartist att allt källsorterat ändå går till samma sophög. Eller till en vänsterpartist att staten är överflödig och att vi ska stänga Sveriges gränser för invandring.

Ja ni fattar.

Men det borde inte förvåna mig att jag är radikaltolerant i även dessa frågor. Och jag tycker också att människor ska få tycka som de gör, men att de kanske missar något om de inte är öppna för alternativ.
Bara för att SMHI säger sol betyder det inte att det inte kan börja hagla  plötsligt. Och då står man där i sina minishorts och fryser rumpan av sig!

Kommentarer
Postat av: Muuminmamma

Weeeei, at last! Saknat dina ord. Har du en hemtel man kan ringa till kanske? Känner ett stort Mimmi-behov. Men angående plugget så äger du, hejar på dig.

Kärlek och kladdkaka //Linda

Postat av: Jomenvisst. Linda igen.

Comviq! X.D

2009-05-23 @ 16:54:03
URL: http://kalinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback