Marknadsföringsknep vs. The good old days

Idag tänkte jag slå ett slag för nyttan av självklarheter, via skönhetsprodukter.
För inte så länge sedan hittade jag någonting helt fantastiskt.
En deodorant som hjälper mot... (trumvirvel) Svett!

Inte mot hår under armarna, inte för silkeslen hud, inte för smetig parfymdoft, inte för världsfred.
Uppenbarligen har kosmetika/hud/hårprodukterskaparna helt enkelt börjat tycka att den uppenbara funktionen av produkten är för tråkig för att fokusera på.


Det är för all del inget nytt, axe har ju till exempel alltid marknadsförts som raggningsknep. Vilket ju inte bara är extremt löjligt men också helt absurt eftersom ingen tjej jag vet tycker att det luktar gott.
En annan uppenbar tristess för produktskapare är tydligen shampoo och balsam. Det ska volumisera, anti-frizza, bevara färg/lockar/rakhet i håret. Och självklart ta bort mjäll och gråa hårstrån.
Nu har jag hittat ett som, hör och häpna, säger sig göra håret rent! Jag bara Oh My God! Vilken inovation (det är deras slogan för den, en inovation for normal hair!) Men lite skumt är det när det marknadsförs för vad alla vet att produkten ursprungligen togs fram för.

Jag menar, när tandkräm var nytt lär ju reklamen varit nånting i stil med "Colgate, krämen som faktiskt rengör tänderna bättre än en pinne med lite salt på!" Nu ska det blekas och dödas bakterier under, mellan och i tänderna. Helst ska den skydda mot ilningar, sura uppstötningar och ha en uppiggande effekt.

Visst, jag förstår att marknaden är enorm och utbudet oändligt, och att man måste utmärka sig och sin produkt när alla dessutom är likadana. Jag bara tycker att det börjar bli löjligt. Speciellt när produkten slutar funka för det självklara och bara ger det extra, onödiga.

Jag menar, jag kanske borstade tänderna för att de ska bli rena, tvättar håret för att det ska bli rent och har deo för att slippa lökringar? Jag tycker att det räcker.

Kommentarer
Postat av: J

Damn right. Haha force vector, wtf?

Postat av: Linda

Hah, har sett det. Mycket mysigt program, är det fel om man identifierar sig med en eller flera av karaktärerna? ;D Dock inte nedladdningsvärt, soz.

Meen ge mig namnet på deon som funkar mot svett, hela ICA's sortiment är ju bara fejk! X.c

2009-08-23 @ 18:09:54
URL: http://kalinda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback