Allt är relativt

Apropå att skolan börjar snart, om 16 timmar närmare bestämt, tänkte jag blogga lite om intelligens.
Sveriges mest lästa bloggar, blondinbella, kissie och kenza, får mig att känna mig galet intelligent, smart, med en förmåga att sålla mellan ämnen och icke ordblind. Dem bloggarna undviker jag.
Vissa bloggar får mig att känna mig normalintelligent, dvs. typ lika smart som skrivaren, dem bloggarna läser jag ofta.
Andra bloggar får mig att känna mig extremt oinsatt. Jag nämner inga namn men hans bloggcomeback var grymt efterlängtad. Och ger mig dåligt samvete för att jag inte har något smartare att säga i kommentatorfältet än "eller hur! sjukt sant!"
Men det är likadant med musik. Viss musik gör mig blå i ansiktet av kvävningskänslor och röd av skam för att den är så dålig, viss musik blir jag grön av avund för att jag inte skrivit den.
Det är störande, jag antar att jag vill konsumera kultur som inte förolämpar min intelligens men inte heller utmanar den allt för mycket.
Kan det vara så att människor och musik lyder under samma principer?

När det gäller mat däremot har jag ingen intelligensdiskriminering! Jag äter både korkad och smart mat, vill jag påpeka. Men jag lagar bara mellansmart mat...

Kommentarer
Postat av: J

Jag tror att människor, musik, filmer, böcker och egentligen allt som på nåt sätt är subjektivt kan uppfattas så. Egentligen borde du läsa mer av bella och dom, det är ju skönt att känna sig smart? Jag började skriva på min bok efter att ha läst snabba cash, blev så sjukt inspirerad av att någon som skriver så otroligt dåligt kan få till en bestseller... =)



Och det är ingen som kräver att du ska vara insatt. Sällskapet i sig är gott nog. ;)



Postat av: J

Jag tror att människor, musik, filmer, böcker och egentligen allt som på nåt sätt är subjektivt kan uppfattas så. Egentligen borde du läsa mer av bella och dom, det är ju skönt att känna sig smart? Jag började skriva på min bok efter att ha läst snabba cash, blev så sjukt inspirerad av att någon som skriver så otroligt dåligt kan få till en bestseller...



Och det är ingen som kräver att du ska vara insatt. Sällskapet i sig är gott nog. =)

2009-08-31 @ 19:20:33
URL: http://enentreprenors.blogg.se/
Postat av: spiderchick

sv. bra förslag du kom med =)

2009-08-31 @ 20:46:04
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: J

Ja det vart fel. Jäla blogg.se

2009-08-31 @ 23:18:06
URL: http://enentreprenors.blogg.se/
Postat av: J

Den verkar ju stenskön =)

Och kudos för att du googlade upp det haha

2009-09-01 @ 19:07:03
URL: http://enentreprenors.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback