And you're the only one who, knows exactly what I mean

Här är jag igen! Med kaffe och spotify i högsta hugg. Ibland undrar jag om jag inte mest bloggar för att ha en (bra) anledning för att lyssna på gammal musik och dricka (bälga i mig) kaffe. Men så är det säkert inte.

Minns ni när svenskaläraren på högstadiet alltid sa "Du får inte starta en mening med Och eller Men, inte så länge du går i skolan i alla fall"? Min sa det ganska ofta. Min och Ms, för ja, vi gick i samma klass i högstadiet. Våran fröken var nog den bästa lärare jag haft. Jag tänker alltid på henne när jag startar meningar med Men eller Och. Ibland ändrar jag till och med meningen.

Hon hette Ingrid Mattson och hon var den första lärare, och sista, som någonsin försökt lära mig stava. I sjuan. (Jens Lapidus-moment! Förlåt, jag ska sluta tjata om honom, snart.)
Min lågstadielärare trodde att barn tappade glädjen för inlärning om de faktiskt fick lära sig något. Så har jag världens sämsta handstil och kan inte stava till promenad utan att tänka efter också. Tur att jag alltid läst som en präst, annars hade jag väl liknat blondinbella till mer än hårfärgen och bloggandet. Också skönt att jag råkar vara intelligent och lyckades tillgodogöra mig högstadiet. Tror jag. Jag minns i alla fall att de barn som kunde stava fick guldstjärnor varje vecka, jag minns att det inte var kul att inte få några stjärnor, men inte fattade jag att jag behövde plugga! (Sadist...)

När jag tänker efter lärde jag mig inte så mycket i låg-och-mellanstadiet. Jag hade IG på alla matteprov, och kunde inte stava. Jag lärde mig läsa hemma och engelska framför Vänner, och via (burr) Harry Potter.

Jag sög och kommer alltid suga på bild, syslöjd och musik. Jag kan sjunga, men höll helt enkelt tyst. Jag minns ingenting om svenska kungar, landskap eller historia. All historia jag kan lärde jag mig i högstadiet och gymnasiet, så det är mest franska revolutionen och ryska dito och den industriella.

Fast jag lärde mig om kretslopp i fyran, och vad som händer om tjocka kaniner äter förgiftat gräs och om rävar äter de tjocka kaninerna. (Alla dör, extremt otippat)

På hemkunskapen lärde jag mig att städa, men det var också på högstadiet, innan dess lärde jag mig bara att hata hemkunskapsläraren.

Och jag kan fortfarande inte reglerna till en enda livsnödvändig sport, trots alla mina (ondskefulla för det mesta) jympalärares överdrivna ambitioner.

Jag får en svag känsla av att skolan fram till universitetet mest är till för att ha någon stans att proppa undan ungdomar och barn tills de orkar med sig själva. Så de inte ska skräpa ner alla gator, snatta i gallerior eller lära sig något de verkligen är intresserade av innan de är mogna för egentlig kunskap.
Jag tror jag börjar bli vuxen på riktigt för mina barn- och tonårsår känns som inlindade i ett ganska repigt overheadpapper.

Det värsta är att jag tror att det jag nu glömt av allt det var meningen att jag skulle lära mig alla de 12 (!!) åren egentligen är ganska intressanta saker att veta. Att vuxna faktiskt menar väl när de sätter upp en läroplan. Och att de bara är lite för naiva när de tror att vi ska minnas mer än små, små fragment av vår skolgång.

Tur att backpacker finns, annars hade jag nog inte varit hälften så dryg och besserwissrigt allmänbildad som jag är.

Nu ska jag snart iväg på kvällsföreläsning. Helt frivilligt, så kul är det att gå i skolan när jag får bestämma det själv!

Kommentarer
Postat av: J

Fan du har verkligen höjt ribban här med dina senaste inlägg, göttmos! =)

Postat av: Linda

nickar instämmande Ja, dumt att TVserier ska vara så stora =/ Kan skicka ett USB? =D

2009-04-17 @ 17:23:30
URL: http://kalinda.blogg.se/
Postat av: sirigrand

innehållsrikt! en halv självbiografi, fast läsvärd! o.O (fast det är ju DU för all del)



mm, jag tänker verkligen alltid på att lärarna sa att man inte "får" börja med men och och. ofta känns det dock väldigt BRA att börja meningar så! språkbruk förändras för all del mer än lärare.



åh vad du har rätt. och fel, för du suger inte alls på att sy och du är bättre än mig på historia iaf.



och jaaaaaaaaaa onda giftkaniner!!!



sakna backpacker...



jag kan bli ledsen när jag tänker på hur mycket gratis kunskap och socialt umgänge man kunde fått i skolan om man bara varit mer mottaglig. men man har väl annat för sig i den åldern!!

2009-04-19 @ 01:24:32
URL: http://vinsinnig.blogg.se/skriv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback