Fredagsinsikt

Eftersom det är fredag, passar jag på att blogga. Eller nåt.

Jag fick en spännande insikt imorse. Jag satt och slöläste en artikel om att folk i Uppsala gillar att fika på kvällen, i nån allmän gratistidning. De hade betygsatt några olika kaféer efter mysighetsnivå. Det tog otroligt lång tid för mig att fatta deras system.
Ett kriterie för mysighet var nämligen: hur mycket folk det var på fiket. I och för sig något jag också skulle använda som måttstock. Det var bara det att de tyckte att det var mysigare om det var smockfullt.
Då insåg jag, andra människor GILLAR när det är svettigt, proppat och ljudnivån är skithög. De VILL att det ska vara så, det är inte bara något de står ut med för att få den stora äran att proppa i sig en kanelbulle som kosta 35 kr och blaskigt te för 25. Det är själva orsaken till att de går dit från första början.
Det är därför folk går ut den 25e också, men då är stackarna i alla fall fullpumpade med sprit har jag alltid tänkt.

Folk gillar också, uppenbarligen, sunkiga jättemjuka kladdiga fåtöljer där folk har spillt gud vet vad. Det var därför mitt absoluta hatkafé fick högsta poäng. Dyra bullar, äckliga kakor, sunkiga fåtöljer, dålig ljudisolering och trångt mellan borden. Lägg till skum belysning, otrevlig personal och blaskigt kaffe med mjölk som stått framme lite för länge och du har ett vinnande koncept.
Och det är inte bara som jag är bitter. Det ÄR så, det är vad folk vill ha.
Vad är det då jag vill ha?
En lugn plats, med neutrala tapeter, jättegott kaffe och okej dyra kakor. Och riktig grädde. Inget från sprayburk, tack. Och är det från spray, så vill jag inte att det kallas grädde.

Varför går då jag och fikar ute, varför stannar jag inte hemma och surar? Tja, även jag är i behov av snabba kolhydrater och koffein när jag är ute och slänger bort pengar på grejer.

Det kan vi ju i alla fall enas om att det är ett universellt behov.

Kommentarer
Postat av: Maria

UNDERBART! Heja, vad du skriver bra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback