Idag är vi litterära, get with the program

Min nya ständige bloggföljeslagare förutom kaffekoppen är spotify, inte så mycket för att jag lyssnar på musik (min mp3samling delvis olagligt införskaffad är fortfarande uppdaterad några månader till) utan för att det hindrar min dåliga upuNet att hela tiden logga ut mig. (Någon sadist bestämde att ingen behöver vara lat online i mer än två minuter)

Jag känner viss press på mig att skriva värsta superinlägget nu. Men inte så stor att det faktiskt kommer lyckas. Då behövs passion, och det finns få saker jag älskar så mycket som kaffe. Jag menar, ingen av er vill läsa om min pojkväns öron. Troligen är inte ens ägaren av dessa öron intresserad.

Så idag ska jag blogga om litteratur. Barnböcker vs "vuxenböcker", B och V. + och - för det tycker i allafall jag är galet intressant.

  • B+ Barnböcker är roliga.
  • V+ Vissa vuxenböcker är bra.
  • B- Barnböcker är skrivna för någon på en mycket lägre språklig nivå än jag är på.
  • V- Vuxenböcker är skrivna för någon på en mycket lägre språklig nivå än jag är på. Eller tre meter högre upp.
  • B+ I vissa barnböcker finns det bilder. Fina bilder!
  • V+ Du kan läsa en bok för vuxna på bussen utan att skämmas.
  • B- Om du vill ta med en barnbok på bussen måste du smussla, eller inte skämmas.
  • V- Vissa böcker skäms man för ändå
  • B+ Claque, Trollkaren från Oz, Till vildingarnas land, Max boll. Tove Jansson.
  • V+ José Saramago, Tre män i en båt, Nick Hornby & Liftarens guide till galaxen
  • B- Kitty, Harry Potter & Tvillingarna från Sweet Valley, Miffy,
  • V- Jens "Snabba Cash, Korta Meningar" Lapidus, August "Såhär äter man kräftor"Strindberg, Damernas Detektivbyrå, Jan Guillou och På spaning efter den tid som flytt
  • B+ Du kan läsa om barnböcker tusen gånger, och speciellt på deras orginalspråk, då verkar du plötsligt smart igen
  • V+ Om du läser en vuxenbok elva gånger kanske du fattar vad den handlar om. Eller så blir du så uttråkad att du kommer på något kreativt. Som bokbål.
  • B+ När du läser om barnböcker kommer du ihåg hur det var att vara barn.
  • B- När du läser om barnböcker kommer du ihåg hur det var att vara barn...
  • V+ Vuxenböcker är ofta verklighetsnära. Ingen magi, inga talande djur. Bara hårdkokta deckare som skjuter småbarn.
  • V- Vuxenböcker handlar ofta om tråkiga saker, och man vet att alla i böckerna betalar sina räkningar. Och gör de inte det så blir de av med lägenheten. Ingen magi, inga talande djur, inga animerade filmer baserat på boken.
  • B+ Ingen som skriver barnböcker gör det för att marknadsföra sig själv. Inga bilder på författaren på framsidan.
  • V+ Självbiografier är kul om de är skrivna med insikt. 
  • B- Många barnböcker är skrivna för föräldrar snarare än barnen. Typ, Max boll med "riktigt" språk.
  • V- Många vuxenböcker är skrivna för att imponera på andra författare. Prettohuven.
Och med det ska jag fasen i mig läsa om Kometen kommer och analysera det samhällskritiska i jordens undergång. Eller titta på bilderna.

Kommentarer
Postat av: Kotteby

Kaffe?

Är det nyckeln till hundra kiss på kort tid.

Jag tror jag skall ta och brygga mig en kanna direkt.



=)

Postat av: J

True dat. När jag var liten skrev jag om en vuxenbok till barnbok. Helt utan avsikt. Jag försökte skriva en bok men hade så dålig fantasi (redan då) att jag plagierade en bok jag redan hade läst. Mamma tyckte den var asbra och ville skicka den till ett förlag tills jag bröt ihop och erkände allt.

2009-04-16 @ 10:32:30
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Mimmi

hahaha! Helt fantastiskt. Speciellt ihopbrytandet. Dagens bästa skratt.

2009-04-16 @ 15:32:44
URL: http://telepatetisk.blogg.se/
Postat av: katta

V+ Om du läser en vuxenbok elva gånger kanske du fattar vad den handlar om. Eller så blir du så uttråkad att du kommer på något kreativt. Som bokbål.



tysken i mig småskrattar och skäms över att hon skrattar. ;P

2009-04-16 @ 18:20:32
Postat av: sirigrand

"August "Såhär äter man kräftor"Strindberg"!?!!?!

score! mimmi 10hp, strindberg 0hp!

2009-04-19 @ 01:13:34
URL: http://vinsinnig.blogg.se/skriv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback